lördag 16 oktober 2010

Ändring av jultraditioner

I år kommer julfirandet att ändras rejält. För första gången i mitt liv kommer min familj inte vara komplett på julafton! :( Min bror är, som tidigare visats på bild gift (och har en dotter), och i år ska de fira uppe i Piteå hos min svägerskas familj. -08 var vi uppe i Piteå allihop på bröllopet och julfirande, -09 var vi i Karlstad hos min bror allihopa men i år måste vi dela på oss. Det är ju en nackdel med att bli vuxen, att man skaffar familj och ens partner också vill fira med sin familj, och det är syskon osv inblandat.

Så i år kommer jag att fira i Göteborg, förmodligen hemma hos mig! Trodde inte att jag skulle vara julvärdinna förrän vi köpt hus. Men i år blir första året min sambo och jag firar tillsammans, vi har varit tillsammans i sex år men inget har velat ge upp att fira med sin egen familj tidigare. I år jobbar vi dock båda runt jul, ytterst ofrivilligt. Jag är ledig på julafton i alla fall, och förhoppningsvis får jag ledigt natten till julafton och juldagen. Men det verkar bli att mina föräldrar + mormor och morfar kommer hit, och beroende på hur Markus jobbar så är vi här hemma eller hos Markus syster med familj.

Markus är lokförare och 12:e december flyttas han och många över från SJ till DSB First som tar över vissa sträckor här i Göteborg, och han har inte fått sitt nya schema än. Vi håller tummarna för att han är ledig på julafton i alla fall!

Oavsett hur det blir, så blir det en förändring mot tidigare. Nackdel - att inte få fira med min bror som jag står oerhört nära. Fördel - att Markus och jag får fira ihop!

Bilderna är ifrån förra året, och längst ned är min svägerskas pappa, min svägerska och min bror. Vi sjunger och spelar mycket julmusik på jul! 




12 kommentarer:

  1. Förstår dig att det känns konstigt att bryta jultraditioner, men jag har kommit fram till att de gör att man även får ett annat perspektiv på julen och sätter värde på fler dagar än själva julafton. På grund av att jag jobbat en del på julafton senaste åren och firat ihop med min man senaste 5 åren har ingen julafton sett likadan ut senaste åren och i år blir det inte det heller. Kanske är vi på BB, vem vet!?

    SvaraRadera
  2. Vilka mysiga bilder! Jag ska för första gången arbeta på julaftons dag men sedan vara ledig resten av helgen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, det var ju mycket blandat på en gång!
    Vad roligt att ni nog ska fira hos er, då blir det ju lite extra julstämning med allt fixande :)
    Sen är det ju jättesynd att din bror inte kan vara med, en väldigt tråkig del av att växa upp.
    Hoppas verkligen din sambo får ledigt! Kan inte tänka mig hur det skulle vara att behöva fira jul utan min! Som tur är har vi våra familjer i samma stad, så vi kör halva dagen hos ena släkten och halva hos andra :)
    Mysiga bilder, och vad roligt att ni verkar ha sån gemenskap när ni firar! :D

    SvaraRadera
  4. Julen är preciiiis vad man gör den till. Vi har aldrig fullt hus. innan jag fick min dotter kunde det bara vara jag och min mamma. Men vilka härliga jular vi haft. älskar den oavsett antal av människor =)

    SvaraRadera
  5. SV: Åh, hoppas du får ledigt i år. Nyår är ju så bra, men samtidigt är det väldigt många som jobbar, det kommer man nog själv få göra några gånger. & visst är det så! Lite småjul känner jag är OK, men att lyssna julmusik och sånt nu funkar ej! Då kan man ju ha jul hela hösten ;) för min del blir det inte lika laddat i december om jag startar nu, men det är ju olika :) Sant, min jul startar mitten av november också!! Angående ditt inlägg så blir det ofta så, det kommer alltid fram någon dålig sida med julen, att inte kunna fira med hela familjen ihop. Men, man gör det bästa av det hela så får man försöka träffas mellandagarna :)

    SvaraRadera
  6. Sv: Tycker det är jättedumt att folk ska färdas på julafton, de borde ju redan vara framme där de ska vara och inte stressa runt?! ;)
    Min bror är taxichaufför, och jobbar ungefär varannan jul, så jag vet hur kasst det är! :D
    Det låter verkligen mysigt med Prag, ska se om jag inte kan få med sambon på att ta en sväng nästa år!
    Ja, jag tyckte den lät jättegod. Ska pröva den sen när det lackar liiite mer mot jul :D

    SvaraRadera
  7. Hihi vi kan ju nästan samarbeta, två stora städer, Stockholmsjul och Göteborgsjul! ;)

    Håller tummarna för att din kille kan vara hemma på julafton! :)

    SvaraRadera
  8. Självklart är det okej! :) Bara kul tycker jag!
    Du har helt rätt, gamla stans jul är min favorit och verkligen värd att gå på! Den är verkligen mysig. Så den rekomenderas varmt. Sen tycker jag absolut att du ska se NKs julskyltning! Åh det finns så mycket att se! Men jag ska göra inlägg om allt man kan hitta på i Stockohlm i jul. :)

    SvaraRadera
  9. Förstår verkligen hur du känner! Jag försöker intala mig att nya traditioner kan vara bra traditioner, funkar inte alltid men..Jag Hoppas så att din pojkvän får ledigt!

    SV: Det kan jag förstå att du gjorde:D Va underbart roligt med familjemedlemmar som gillar julen lika mycket!

    Kramar Luva

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset om Kikki.K:s planeringskalender för alla julbestyr!

    Hoppas julen ändå blir trivsam även om ni inte alla kan fira ihop. Själv kommer jag att sakna min Mamma och Mormor som bor i Sverige plus bror som bor i England. Firar jul med maken, hans familj samt våra två småtroll här i värmen. Drömmer om en vit jul i Sverige med min Mamma!

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  11. Usch vad jobbigt! Jag tycker att det är supersvårt att ändra på jultraditionerna, det ska vara som det alltid varit ;) haha!

    Men jag tror att du kommer att få en urmysig jul i alla fall! Fina bilder förresten och tack för filmtipset!

    SvaraRadera
  12. SV: haha, jag är så seg på att svara så du har säker redan kollat upp det med "nu är det jul igen"-filmerna;P men får skylla på att jag varit iväg! I vilket fall så är det tre otecknade amerikanska Disneyfilmer som kom för några år sedan! Skitmysiga är de!

    SvaraRadera