söndag 31 oktober 2010

Fantastiskt julgodis

Förra året testade jag detta recept på chokladkola med lakrits och herre vad gott det var! Bland det godaste jag ätit i hemmagjort godiskategorin. Och gillar man inte lakrits kan man ju ha i krossad polka eller marianne istället, till exempel. Lätt att göra och oh så gott! Och den tog alltid slut fort när jag dukade fram den, så det var inte bara mina smaklökar som tilltalades.



Färdigt på: 30 min
Ingredienser
25 g smör
0.5
tsk salt
1.5
dl vispgrädde
1.5
dl socker
2
msk honung
2
msk ljus sirap
150
g mörk choklad, hackad
50
g Turkisk peppar, krossad
Tips Receptet ger ca 50 kolor.
Kulprov
Fyll ett glas med kallt vatten. Häll i lite kolasmet och om du kan forma smeten till en kula är kolan klar.

Gör så här

1. Blanda grädde, socker, smör, salt, sirap och honung i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Rör om då och då under tiden.
2. Låt koka på svag värme tills smeten når en temperatur på 122 grader, rör om då och då under tiden. Använd dig av en digital kökstermometer. Har du inte någon termometer kan du även använda dig av kulprovet.
3. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt den hackade chokladen och rör tills den smält.
4. Rör sedan ner den krossade turkiska pepparn.
5. Häll kolan i en smord form.
6. Låt svalna och skär eller klipp kolan i bitar innan den stelnat helt. Förvara svalt.

http://www.recept.nu/1.303931/lisa_lemke/efterratter_godis/agg_mejeri/chokladkola_med_lakrits

9 kommentarer:

  1. I år ska jag göra nåt choklad/lakritsgodis men har inte bestämt mig för vilket än bara. Det är verkligen en kanonblandning.

    SvaraRadera
  2. Sv: Eller hur! Det är ju helt gudomligt gott1 Tänk en god macka, eget bakat vörtbröd, nygjord julskinka med en god julsenap.. MUMS! Vad kul att du också ska testa, då får vi uppdatera varandra om resultat och recept sedan! Vad tyckte du om tidningen? Jag har bara hunnit bläddra lite men det verkar lovande :)

    SvaraRadera
  3. åh gud.. vågade knappt titta på bilden :P jag ska skärpa mig med gottet nu, i jul är allt tillåtet men inte innan dess! Får backa tillbaka och läsa receptet i advent..

    SvaraRadera
  4. Ååh, haha det ser så sjukt gott ut! älskar lakrits!:D

    SvaraRadera
  5. SV: jag är från en by mellan luleå och piteå. Bor inte i själva byn, utan 1 mil utanför, rätt in i skogen :) jasså! :o vilka ord var det? Kanske lätt händer att jag flikar in nå norrländska i all text haha ;P

    SvaraRadera
  6. Sv: Haha bra där, du bojkottar det hela året ;)

    Supergott det här verkar vara då! :)

    SvaraRadera
  7. Låter spännande. Turkisk peppar är egentligen den enda lakritsen jag gillar så det bådar ju gott. Kan tänka mig att det salta bryter bra mot chokladen också.

    SvaraRadera